Cel to coś, co chcemy osiągnąć. Może to być zmiana postawy rozumienia lub zachowania. Często zdarza się, że mówimy, iż coś chcemy zrobić, ale w końcu nic nie robimy. Osiągnięcie celu wymaga podjęcia zobowiązania. Czasami unikamy tego, bo boimy się porażki. Łatwiej jest mówić o celu niż przedsięwziąć konkretne kroki zmierzające do jego realizacji.

Cel powinien być zdefiniowany konkretnie, tak by można było odpowiedzieć na pytanie: Kto ma osiągnąć, co i w jakim terminie?

Wybrany cel należy zapisać, używając jak najbardziej konkretnych sformułowań. Powinniśmy zatem używać czasowników opisujących działanie, takich jak:

    napisać    wykonać    rozwiązać     zbudować    znaleźć     zrobić    powiedzieć     uzyskać

Nie należy natomiast używać czasowników, które utrudniają ocenę realizacji celu, a więc takich, jak:

    wiedzieć    rozumieć    docenić    uwierzyć

Nasze zamierzenia muszą być sformułowane w sposób konkretni Np. jeśli zamierzamy więcej się uczyć, nie obiecujmy sobie, że:

"Będę bardziej przykładał się do nauki", ale: "Przeznaczę dwie godziny dziennie na naukę".

Cel powinien być realistyczny. Jeśli właśnie zaczęliśmy biegać, nie stawiajmy sobie za cel udziału w maratonie po dwóch tygodniach biegania wokół bloku.

Osiągnięcie wybranego celu jest o wiele łatwiejsze, kiedy mamy oparcie i zachętę ze strony innych ludzi. Zastanówmy się, co jest nam potrzebne do osiągnięcia wybranego celu. Być może każdego dnia będziemy musieli przeznaczyć trochę czasu na jego realizację, może będziemy musieli zmienić grupę kolegów lub uzyskać pomoc ze strony konkretnych osób.

Wyobraźmy sobie siebie samych po osiągnięciu wybranego celu - to ułatwi podjęcie zobowiązania. Zastosujmy podane niżej techniki określania celów.

OKREŚLANIE CELÓW

W jaki sposób określamy i realizujemy cel?

1. Postanawiamy, co chcemy zmienić.

2. Ustalamy termin realizacji tej zmiany.

3. Zapisujemy cel wraz z terminem jego realizacji.

4. Codziennie umacniamy się w przekonaniu, że jesteśmy w stanie zrealizować wybrany cel.

5. Stosujemy "ćwiczenia umysłowe". Różnią się one od umacniania tym, że podczas umacniania koncentrujemy się na wyniku końcowym i osiągnięciu sukcesu, a podczas "ćwiczeń umysłowych" na tym, co musimy zrobić lub powiedzieć dla osiągnięcia zamierzonego celu.

6. Wykonujemy ćwiczenia fizyczne, prowadzące nas do realizacji naszego celu.

7. Dokonujemy podsumowania - po zrealizowaniu zadania dokonujemy oceny i wymyś¬lamy dla siebie nagrodę za osiągnięcie sukcesu. .

 

Punkty 2-3 to etap podejmowania zobowiązania. Punkty 4-7 to etap działania.

W zależności od ilości czasu potrzebnego na ich realizację, dzielimy cele na trzy grupy:

KRÓTKOTERMINOWE - od jednego dnia do jednego tygodnia

ŚREDNIOTERMINOWE - od jednego tygodnia do pół roku

DŁUGOTERMINOWE - od pół roku do pięciu lat.

Cele krótkoterminowe powinny być realistyczne i nie wymagać perfekcjonizmu.

Z warsztatów budowania poczucia własnej wartości

test offcanvas

test offcanvas

©2015-2020 Gabinet Terapii Uzależnień PRO-Intra

Free Joomla! templates by Engine Templates

Używamy cookies, aby poprawić naszą stronę internetową oraz ułatwić Użytkownikom korzystania z niego. Cookies wykorzystywane do istotnego działania tej strony zostały już ustawione. Aby dowiedziec sie wiecej o plikach cookie, ktorych uzywamy i jak je usunac, zobacz nasza Polityka Prywatnosci.

  Akceptuje ciasteczka z tej strony.
EU Cookie Directive Module Information