Spis treści

 
 
 

winietaTekst "Aktywność producentów napojów alkoholowych na poziomie UE" Magdaleny Pietruszka został zamieszczony w miesięczniku "Świat Problemów". Zgodnie ze stopką redakcyją, wszystkie materiał zamieszczone w piśmie mogą być dowolnie przedrukowywane i omawiane z powołaniem się na źródło. Artykulzawiera kilka skrótów. 


Region europejski od lat wiedzie prym w produkcji i konsumpcji napojów alkoholowych. Największa jest tu liczba osób pijących alkohol oraz poziom konsumpcji alkoholu per capita.
W roku 2003 (z tego roku pochodzi ostatnie porównanie krajów EU) spożycie czystego al-koholu per capita dla 27 krajów wspólnoty wynosiło 9,11. Najczęściej pitym przez Euro-pejczyków napojem alkoholowym jest piwo, choć w niektórych krajach - np. basenu Morza Śródziemnego - pije się znacznie więcej niż w innych wina lub - w krajach północnych - napojów spirytusowych. W ciągu ostatnich kilku lat zauważyć można wzrost aktywności przemysłu alkoholowego nie tylko w zakresie produkcji napojów alkoholowych i pozyskiwania nowych konsumentów, ale także w sferze lobbowania na rzecz liberalizacji lub też nie zaostrzania zapisów regulujących politykę alkoholową.
Kim są i jakie mają cele?
Producenci napojów alkoholowych to głównie międzynarodowe koncerny, które posiadają globalne marki np. piwa (Heineken, Carlsberg) oraz kupują marki lokalne (np. holenderski koncern Heineken jest w Polsce właścicielem Grupy Żywiec i do niego należą m.in. takie marki piwa, jak: Żywiec, Warka, Strong i Tatra, Królewskie). Odkąd w Unii Europejskiej temat alkoholu i szkód przez niego powodowanych pojawia się częściej w agendach i planach pracy wielu instytucji wspólnoty i odkąd powstała strategia EU wobec alkoholu, jego producenci również zwiększyli swoją czujność i aktywność. Ich głównym celem jest przekona-nie decydentów (unijnych i krajowych) i konsumentów, że alkohol jest niezwykle cennym pod względem ekonomicznym dobrem - generuje ogromne zyski do budżetów krajów i jest waż-nym czynnikiem wzrostu ekonomicznego Unii oraz „daje" miejsca pracy wielkiej rzeczy ludzi zaangażowanych w jego produkcję, dystrybucję i marketing w całym regionie europejskim. Kolejnym celem jest utwierdzenie decydentów i konsumentów w przekonaniu, że alkohol jest głęboko zakorzeniony w historii i kulturze europejskiej i jest nieodłącznym elementem naszej cywilizacji.

test offcanvas

test offcanvas

©2015-2020 Gabinet Terapii Uzależnień PRO-Intra

Free Joomla! templates by Engine Templates

Używamy cookies, aby poprawić naszą stronę internetową oraz ułatwić Użytkownikom korzystania z niego. Cookies wykorzystywane do istotnego działania tej strony zostały już ustawione. Aby dowiedziec sie wiecej o plikach cookie, ktorych uzywamy i jak je usunac, zobacz nasza Polityka Prywatnosci.

  Akceptuje ciasteczka z tej strony.
EU Cookie Directive Module Information