Spis treści

Jak mówią o alkoholu?
Producenci napojów alkoholowych zabierają glos w dyskusji na temat wpływu picia alkoholu na zdrowie, życie i ekonomię Unii Europejskiej i jej obywateli. Ulubionym bodaj sformułowaniem tego sektora jest „picie odpowiedzialne" lub „picie z umiarem". Problem jednak w tym, że nie określają, co to oznacza, a dla każdego oznaczać może coś innego. Tymczasem WHO podała normy picia o tzw. niskim ryzyku szkód (więcej na www. wyhamujwpore.pl), ale przemysł alkoholowy nie podnosi tego w swoich materiałach edu-kacyjnych czy na stronach www. Producenci napojów alkoholowych często podkreślają znaczenie picia ich produktów dla kultury europejskiej i rozwoju naszej cywilizacji. Akcentują jednak głównie te aspekty picia, które są pozytywne (np. że picie towarzyszy spotkaniom towarzyskim, że jest dobre dla zdrowia, że przemysł alkoholowy daje miejsca pracy itp.), natomiast mało miejsca poświęcają ostrzeganiu o zagrożeniach związanych z konsumpcją.
Zastanawia głośna i burzliwa dyskusja odbywająca się od jakiegoś czasu w Parlamencie Europejskim o potrzebie umieszczania napisów ostrzegawczych na etykietach napojów alkoholowych oraz o potrzebie ujawnienia ich składu chemicznego. Producenci napojów zdecydowanie przeciw takiemu rozwiązaniu na poziomie EU protestują, zasłaniając się np. brakiem miejsca na etykiecie. Wątpliwości budzi także podawana przez przemysł alkoholowy liczba miejsc pracy związanych z tym sektorem: bezpośrednio 164 000 i pośrednio ok. 2,6 mln oraz kwota, którą producenci alkoholu zasilają rocznie budżet EU: 57,6 bln Euro. Coraz częściej pojawia się pytanie: kto i jak dokonał tych obliczeń? Czy są to twarde liczby, czy raczej szacunki?
Podsumowanie
Być może trudno oczekiwać od producentów napojów alkoholowych, by głośno mówili o problemach: zdrowotnych, społecznych i ekonomicznych, jakie wynikają z picia. Jednak pamiętajmy o tym, że każdy konsument ma prawo do rzetelnej informacji na temat produktu, który kupuje czy spożywa. Warto mieć świadomość, że w swoich kampaniach reklamowych czy informacyjnych oraz w innych działaniach wizerunkowych (np. kampaniach społecznych) producenci alkoholi skupiają się na eksponowaniu zalet picia. Jest to jednak obraz niepełny, czasem wręcz zafałszowany. Takimi jednak argumentami producenci alkoholi posługują się nie tylko w kontakcie z konsumentem, ale także w relacji z instytucjami i organizacjami działającymi na poziomie Unii Europejskiej. Pamiętajmy także, że producenci napojów alkoholowych tworzą dobrze zorganizowane struktury i ciała, zatrudniają ekspertów (również ds. zdrowia) i badaczy, którzy swoim autorytetem wzmacniają przekaz tego sektora. Jednym z celów takich stowarzyszeń, zrzeszających producentów piwa, wina i napojów spirytusowych, jest nawiązanie dobrych relacji z instytucjami EU i europarlamentarzystami po to, aby wszelkie zaostrzenia polityki wobec alkoholu były trudniejsze do wprowadzenia. Warto mieć tego świadomość i wiedzieć, jakie to niesie za sobą konsekwencje.

 

test offcanvas

test offcanvas

©2015-2020 Gabinet Terapii Uzależnień PRO-Intra

Free Joomla! templates by Engine Templates

Używamy cookies, aby poprawić naszą stronę internetową oraz ułatwić Użytkownikom korzystania z niego. Cookies wykorzystywane do istotnego działania tej strony zostały już ustawione. Aby dowiedziec sie wiecej o plikach cookie, ktorych uzywamy i jak je usunac, zobacz nasza Polityka Prywatnosci.

  Akceptuje ciasteczka z tej strony.
EU Cookie Directive Module Information